Robin Hood var i Aalborg

Bigum deltagere.png

I morgen er der nogle af jer, der betaler for, at jeg kommer og siger noget klogt, og derfor tænder jeg helt vildt på at plante nogle faglige frø hos studerende, sagde SoMe eksperten Thomas Bigum bl.a. i Aalborg.

Af Frederikke Egeberg Elkjær

Hele 170 forventningsfulde studerende droppede eksamenslæsningen for nylig. De ville hellere høre SoMe-eksperten Thomas Bigum, stifter af Bigum&Co, tale om digital markedsføring. Det fyldte auditorium i Create i Aalborg osede af god stemning, Redbull og spidsede blyanter, da Thomas Bigum indledte sit oplæg med at fortælle om forskellen på branding og SEO. Men vi indleder med at spørge: Hvorfor undervise studerende?

– Det er et Robin Hood-princip. I morgen er der nogle af jer, der betaler for, at jeg kommer ud og siger noget klogt, så jeg tænder helt vildt på at plante nogle faglige frø hos studerende.

– På den lange bane gør det nemlig en stor forskel. Så at jeg kan få lov til at komme til Aalborg betales af, at jeg forhåbentlig får kunder i morgen. Og derfor er det så fedt og givende for mig, udtaler Thomas Bigum.

 

Det sprøde strejf

Han understregede desuden op til flere gange, at publikum var landets kommende arbejdskraft. Af samme grund meddelte han, at han som virksomhedsejer har et stort ønske om at involvere sig i de studerendes undervisning.

bigum.png

– Når man arbejder med unge de steder, hvor det er relevant med markedsføring på sociale medier, så kommer jeg gerne på besøg, og bliver det sprøde strejf af noget fra den virkelige verden.

Ifølge Thomas Bigum bidrager studerende med noget helt særligt i forhold til erhvervslivet.

– Jeg vil have, at de unge går ud og hjælper mig med de irriterende tosser, som ikke forstår de sociale medier. Ikke for at skyde på de gamle, men sådan er præmissen bare for de lidt ældre, som ikke fulgte med, da udviklingen skete.

– Så rækker de hånden op og spørger: Hvad er et like? Og det er mega-irriterende i 2017, og præcis derfor er det er så fedt at være sammen med unge, der bare er skarpe på de nyeste tendenser.

Med på beatet

Den 22-årige Signe Riis Jespersen, som til daglig læser Kommunikation og Digitale Medier på Aalborg Universitet, mente, at det var en givende aften i Bigums selskab.

– Han snakkede om andre emner, end dem vi er vant til at høre om i forelæsningerne. Han er lidt mere med på moden og fortæller nogle ting, som vi ved noget om. Nogle gange føler man, at forelæserne på uni ikke ved, hvordan vi bruger medierne – og det gør han.

Bag arrangementet stod Dansk Markedsføring Studerende-Aalborg, og for den 26-årige formand Kenneth Brogaard Esbensen var det ikke helt tilfældigt, at præcis Thomas Bigum skulle fortælle om digital markedsføring.

– Han har været her før (2016), og det var fantastisk sidste gang. Så naturligvis råbte vi, da vi planlagde dette møde: ”Ham skal vi have fat i igen”, og jeg lover, at han vender tilbage endnu engang, siger Kenneth Brogaard Esbensen.

Formanden evaluerer årets arrangementer og fortæller, at over dobbelt så mange studerende tilmeldte sig i 2017 (i forhold til 2016). Det siger samtidig, at de studerende har brug for at få sat de teorier, som de lærer på studiet, målt i forhold til praksis.

– Det kan være svært at se koblingen mellem studielivets abstrakte teorier og professionen i et 1:1-perspektiv. Derfor forsøger vi gennem bureaubesøg, case competitions, messer og foredrag at afspejle den virkelighed, som de studerende skal ud i, når de er færdige med deres uddannelse. Det tror vi på skaber en bedre sammenhæng i studielivet.

 

Opmærksomhed

I forbindelse med arrangementet har flere erhvervsfolk vist deres interesse og haft et ønske om at deltage. Til dette er svaret blevet nej, da Dansk Markedsføring Studerende-Aalborg er en studenterforening. Dog ser formanden alligevel på opmærksomheden som noget positivt.

– Vi har en tiltrækningskraft nu, og vores arrangementer er nogle med tyngde i. Dansk Markedsføring Studerende-Aalborg er ved at være et varemærke, og derfor begynder flere virksomheder også selv at meddele, at de gerne vil komme og holde oplæg.

– Jeg synes personligt, at det er en skøn udvikling at opleve, når virksomhederne i dag ønsker at møde de studerende endnu tidligere i karrieren, slutter Kenneth Brogaard Esbensen.

Dansk Markedsføring Studerende skal være en studieorganisation, som tager fagligheden seriøst, lyder udgangsreplikken. At virksomhederne langsomt er ved at få øjnene op for de studerende og arrangementerne i Aalborg er en stor fordel, da de studerende trods alt er virksomhedernes kommende arbejdskraft.