”Jeg kommer helt sikkert igen” – Company Days 2019

CompanyDays2019.jpg

Jagten på den gode praktikplads eller det fede studiejob kan være lang og besværlig, og det er en problematik, som de fleste kender til. For hvordan skaber man sig et netværk, og hvor skal man lede henne? Med messen Company Days 2019 forsøgte vi, at komme problematikken til livs ved at få studerende tættere på erhvervslivet.

Af Rebecca Stewart

Mandag d. 18 marts var stemningen i top på Aalborg Universitet. Rammerne var sat for messen Company Days 2019, hvor alle deltagende virksomheder søgte studiejobbere, praktikanter eller projektsamarbejder - alt sammen inden for kommunikation, markedsføring, grafik og it.

Company Days er en messe, som vi afholder årligt for at skabe forbindelse i mellem studerende, der søger de fedeste virksomheder, og virksomheder der søger de skarpeste talenter. I år har messen fået en massiv opbakning. Ikke mindre end 29 nordjyske virksomheder deltog, og mange studerende kunne gå veltilfredse hjem med fremragende nye forbindelser og interessante muligheder i rygsækken.

Stor mulighed for virksomheder og studerende

Lucian.jpg

En snak med Lucian Lungu, som er stifter af virksomheden FITSTUDIOS, afslørede, at vores egen begejstring for Company Days messen ikke stod alene. Lucian udtrykte, at han havde valgt at deltage i messen for at skabe kontakt med studerende, der specielt har kompetencer inden for markedsføring. Derudover udviste Lucian entusiasme omkring, hvad messer som denne kan betyde for en nystartet virksomhed:

”Events som Company Days kan hjælpe mig som nystartet virksomhed, da det kan øge kendskabet til os. Hvis der kommer 200 mennesker ind på messen, så har de set mit brand”

Mirembe.jpg

Det var dog ikke kun fra virksomhedernes side, der var begejstring for messen. Shakila Mirembe, som til dagligt læser Kommunikation og Digitale Medier på AAU, udtrykte, at hun valgte at deltage i messen grundet nysgerrighed. Hun ønskede at se hvilke virksomheder, der var derude, og hun fortalte, at hun generelt synes, at det kan være svært og uoverskueligt at skabe forbindelse med virksomheder. Hun udtalte:

”Jeg havde hørt om messen et par måneder før og syntes, at det var en god mulighed for at skabe nye kontakter og se, hvad der var derude - især her i Aalborg… Jeg kommer helt sikkert igen næste år”

En succeshistorie

Jonatan.jpg

Vores begejstring for messen taler for sig selv, og dog taler en succeshistorie endnu højere. Mød Jonatan Bach. Jonatan deltog som studerende i messen sidste år, hvor han kom i kontakt med virksomheden Icebreaker Nordic. Dette førte til en praktikplads og derefter en fast stilling som markedsførings- og kommunikationsassistent.

”Jeg deltog i messen sidste år og faldt i snak med en hel masse virksomheder, hvor jeg syntes Icebreaker var mest spændende. Så prøvede jeg at sende en ansøgning til Kim Jensen, stifteren af Icebreaker, og derefter gik det meget hurtigt med, at jeg blev tilbudt praktik”


Vores ambition

Hos Dansk Markedsføring Studerende – Aalborg har vi ét klart mål. Vi ønsker at være bindeleddet mellem virksomheder og studerende. Derfor arrangerer vi hvert semester forskellige typer af arrangementer, der kan støtte op omkring netop dette formål.

Til dette års messe, er det bestyrelsens egen Frederikke Egeberg Elkjær, der har ageret projektleder. Projektlederen lægger mange timers arbejde i messen, og derfor er det super fedt, når både studerende og virksomheder giver positiv feedback.

Og positiv feedback har vi i den grad fået! Med øje for der altid er plads til forbedring, har vi stadig ambitioner om fortsat at gøre vores arrangementer endnu bedre.

”Målet for næste år må være at få et øget samarbejde med uddannelsesinstitutionerne op at stå. I bestyrelsen tror vi nemlig på, at studerendes teoretiske viden i en højere grad bør sættes sammen med praktisk erfaring” - Frederikke Egeberg Elkjær

Gaven der bliver ved med at give

Sidder du nu og ærgrer dig over, at du eller din virksomhed ikke nåede med til årets Company Days? Fortvivl ej, vi vender stærkt tilbage i 2020!